Udržitelná čtvrť Pottholmen – když se vize stávají skutečností

Dne 8. března 2017 byl za účasti investora Kärnhem a radního švédského města Karlskrona (66 tisíc obyvatel) Patrika Hanssona, položen základní kámen prvních dvou budov projektu nově vznikající městské části Pottholmen. Každého nejspíš napadne, co je tak výjimečného na zahájení výstavby, jakých se po celém světě dějí denně možná desítky.

Udržitelná čtvrť Pottholmen – když se vize stávají skutečností

Proč zrovna Karlskrona?

První zajímavostí je, že Pottholmen je navržen a realizován zcela v souladu se zásadami udržitelnosti. Co se pod tímto neobvyklým pojmem skrývá a jak si udržitelné čtvrti teprve hledají místo na slunci, jsme psali již v tomto vydání magazínu. Udržitelnost si klade za cíl spotřebovávat co nejméně přírodních zdrojů tak, aby byl zaručen veškerý životní komfort současné doby, ale zároveň nedocházelo k ničení životního prostředí, nadměrné energetické náročnosti a aby pokud možno všechno, co se spotřebuje, bylo nahraditelné. Tyto zásady jsou pak do detailu rozpracovány právě v projektech udržitelných městských částí. Středem všeho je samozřejmě člověk a jeho život usazený ve společnosti, přičemž udržitelnost tak získává kromě ekologického a ekonomického aspektu, neméně důležitý sociální rozměr, se kterým takové projekty počítají především.

Druhou zajímavostí je, že myšlenku celé nové čtvrti podle zásad udržitelnosti uvedlo v život samotné město Karlskrona, tedy politici. Když se na jednáních rady města před několika lety probíralo, co udělat se zanedbanou přístavní čtvrtí, kde zůstala jen stará opravna lokomotiv a rozpadlá hasičárna, zvítězila vizionářská myšlenka postavit úplně novou čtvrť. Moderní a dynamickou, prestižní a zároveň ekologickou a přívětivou. Podmínky, které Pottholmen nabízí, jsou skutečně unikátní a pro takový projekt se velmi dobře hodí. Z východní strany přijíždějí vlaky na hlavní nádraží, u kterého se nově buduje autobusový terminál. Z jihu plynule navazuje centrum města s rozsáhlým parkem a ze západu čtvrť uzavírá moře s nádherným pohledem na okolní ostrovy s typickou švédskou zástavbou dřevěných barevných domů.

![](/upload/_public/magazine/img/sustainable quarter pottholmen 2.jpg)

(aktuální situace místa: historická půlkruhová opravna lokomotiv (na obr. vpředu vlevo) bude zachována, za ní k hlavnímu nádraží přibude moderní autobusový terminál, dále (na obr. dozadu) pokračuje centrum Karlskrony; rušná silnice podél pobřeží bude nahrazena pěší zónou a parkem – zdroj: Magazín Karnham)

„Výjimečná poloha v blízkosti centra, nejdůležitější dopravní uzel města a samozřejmě moře s krásným výhledem nás přesvědčily, že toto místo si zasluhuje něco výjimečného, proto se radní nadchli pro myšlenku udržitelné městské části,“ popisuje nám Anders Jaryd, který má na městském úřadu celý projekt na starosti. Počítá se s několika budovami, převážně rezidenčního charakteru, dvěma parky, odpočinkovou a piknikovou zónou, několika místy s výhledem. Samozřejmostí budou i obchody, restaurace a kavárny, které by měly podpořit společenský život ve městě.

A kde máme udržitelnost?

Listujeme v projektu a nacházíme typické rysy těchto projektů: nulová automobilová doprava uvnitř čtvrti, budovy vystavěné v nízkoenergetickém standardu výhradně z ekologických materiálů, připojení čtvrti na moderní spalovnu štěpky, která Karlskronu vytápí už dvacet let. Součástí vybavení mají být i půjčovna kol, půjčovna aut nebo třeba v každém bytě displej s aktuálním stavem spotřeby elektřiny, plynu a vody. Tváří tvář tuzemským developerským projektům, kdy je z důvodu co nejvyšší profitability doslova „barák na baráku“ a s veřejným prostorem se, kromě pár laviček, většinou vůbec nepočítá, nás jako návštěvníky nejvíce zaujala velkoryse pojatá pobřežní promenáda a vyhlídková mola.

![](/upload/_public/magazine/img/sustainable quarter pottholmen 3.jpg)

(vizualizace cílové podoby – zdroj: www.karlskrona.se)

Další otázka tak směřuje na samotné podmínky projektu. „Pozemky jsou města,“ vysvětluje Anders, „za zhruba 100 milionů švédských korun provádíme jejich dekontaminaci a výstavbu nové infrastruktury, potom je s nulovým ziskem prodáme soukromým investorům, kteří ovšem musí do posledního detailu dodržet schválený projekt. Celková investice je odhadována na 1,5 miliardy švédských korun.“

Výstavba je rozložena do dvou etap, ta první, blíž moři, má být dokončena do roku 2023. První dva bloky, které vysoutěžila developerská společnost Kärnhem, a s jejichž výstavbou se začalo právě teď v březnu, mají být hotové do konce roku 2019. Osud tohoto výjimečného projektu budeme i nadále sledovat a mezitím si budeme přát více českých politiků s vizí přesahující víc, než jen jedno volební období.


Mohlo by vás zajímat